شرح لغات و ابیات دشوار قصاید «سراج الدین قمری آملی»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهرا بهبهانی نژراد
- استاد راهنما زرین تاج واردی سعید حسام پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
سراج الدین قمری آملی از جمله شاعرانی است که درسرودن قصاید مصنوع توانا بوده است. وی در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم می زیسته و دیوان شعری نیز از او باقی مانده است. رساله ی حاضر بر آن است تا با بررسی قصاید وی، ابتدا به توضیح واژه های دشوار بپردازد و سپس با توجه به واژه های معنی شده، ابیات را معنی کند. بر این اساس فصول رساله به ترتیب زیر است: فصل اول: شامل مقدمه، هدف تحقیق، سوالات، ضرورت تحقیق و پیشینه ی تحقیق است. این فصل روش تحقیق را که در این رساله کتابخانه ای بوده است، نیز در برمی گیرد. فصل دوم: به بررسی احوال و آثار سراج الدین قمری آملی می پردازد و اوضاع ایران را در قرن ششم از نظر سیاسی، اجتماعی و ادبی مورد بررسی قرار می دهد. در این فصل همچنین ساختار شعر ، مضامین شعری و تأثیرپذیری شاعر از دیگر شاعران، توضیح داده می شود. در پایان این فصل به مواردی که کار شرح بعضی از ابیات را تا حدودی دشوار کرده است، اشاره می شود و نسخه ها و منابع دربرگیرنده ی آثار شاعر نیز معرفی می شود. فصل سوم: مهمترین بخش این رساله است که به شرح لغات و ابیات دشوار قصاید شاعر اختصاص دارد. فصل چهارم: نتیجه گیری فصل پنجم: فهرست های پایانی این رساله را نشان می دهد و شامل فهرست آیات، احادیث وعبارات عربی، لغات، نام ها و جای ها و فهرست منابع است.
منابع مشابه
شرح لغات و ابیات دشوار قصاید و غزلیات مجد همگر شیرازی (607 – 686 ه. ق.)
خواجه مجدالدّین هبه الله بن احمد (یا محمد) همگر معروف به مجد همگر شیرازی (607 – 686 ه. ق.) از شاعران پرآوازۀ قرن هفتم است که در خدمت پادشاهان سَلغُری فارس و خاندان جوینی مقرّب بوده و آنان را مدح گفته است. او ملک الشعرای چند تن از اتابکان فارس و مرجع داوری های ادبی روزگار بوده است.دیوان او مشتمل بر قصاید، غزلیات، ترکیب بندها، قطعات و رباعیات است. او در قصیده دنباله رو شاعران خراسان و آذربایجان است و...
15 صفحه اولحافظ و سید سراج الدین سگزی
یکی از مباحث مهم حافظ شناسی در دوران معاصر، بحث و تحقیق دربارهی چگونگی و میزان تأثیر پیشینیان بر شعر حافظ است؛ چراکه در میان سخنوران فارسی، کمتر کسی به اندازهی حافظ به اشعار شاعران دیگر توجه داشته و در دواوین آنها تفحّص و کندوکاو نموده است. از این رو در دیوان او با توجه به میزان اشعار و تعداد غزلیات، بیش از دیوان هر شاعر غزلسرای دیگر، تضمین، اقتفا، استقبال، نقل مضامین و مفاهیم سرودههای دیگران...
متن کاملشرح لغات و ابیات دشوار و یافتن ترکیبات کمیاب و دشوار و بازتاب روابط اجتماعی در سیصد غزل "عرفی شیرازی" از غزل شماره ی 1 تا 300
چکیده ندارد.
15 صفحه اولشرح لغات و ابیات دشوار و یافتن ترکیبات کمیاب و دشوار و بازتاب روابط اجتماعی در سیصد غزل «عرفی شیرازی»، از غزل شماره ی 1 تا 300
عرفی شیرازی از شاعران برجسته ی قرن دهم و از پیشگامان و مخترع طرز تازه ای است که بعداً به سبک هندی (اصفهانی) معروف شد و با صائب تبریزی به اوج خود رسید. غزلیات او سرشار از ترکیبات نو و زیبایی است که در مواردی به لحاظ ساخت نیز تازگی دارند. عرفی با به کاربردن فراوان صور خیال چون: استعاره، تشبیه و کنایه به مضمون پردازی و ایجاد معانی تازه اهتمام ورزیده، به لفظ توجه خاصی نداشته است. غزلیات عرفی افزو...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023